رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر البته قبل از هر چیز در مورد نیازهای غذایی خود با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید. پیشنهاد میشود قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی جدید، با پزشک خود مشورت کنید.

رژیم کتوژنیک  رژیم کتوژنیک  در صورت استفاده از این مقاله، نام و آدرس تنورز را به عنوان منبع ذکر کنید. در رژیم غذایی کتوژنیک بایستی تمامی مواد غذایی که دارای کربوهیدارت هستد از برنامه غذایی روزانه فرد حذف شود، در ادامه این بخش مواد غذایی دارای کربوهیدارت را به شما معرفی می کنیم. همین موضوع باعث میشه که فرد در طی بیست و یک روز بخش قابل توجهی از چربی های اضافی رو از دست بدن. رژیم کتوژنیک یکی از مورد توجهترین رژیم های غذایی در سراسر جهان است که برای کاهش وزن سریع و بهبود سلامت جسمی مورد استفاده قرار میگیرد. دکتر رژیم کتوژنیک ممکن است ابتدا با پیروی از این رژیم، وزن کاهش یابد؛ ولی خطراتی هم دارد که سلامت فرد را تهدید میکند. در رژیم کتوژنیک کربوهیدراتها به کمتر از نصف میرسند و چربیها به عنوان سوخت اول بدن مورد استفاده قرار میگیرند. رژیم غذایی کتوژنیک، یک رژیم غذایی با چربی بالا، کربوهیدرات کم، و پروتئین متوسط و کافی است که برای کاهش وزن بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

رژیم کتوژنیک

بعضی از افراد یا در بعضی از مراکز به خصوص در باشگاههای ورزشی توسط مربیان ورزشی از این رژیم برای کاهش وزن استفاده می شود، با این رژیم مراجعین ممکن است کاهش وزن خوبی به خصوص در شروع رژیم داشته باشند. بهترین دکتر برای رژیم کتوژنیک خطر از دست دادن درصدی از عضلات در هر رژیم غذایی وجود دارد. مطالعه سال ۲۰۱۳ منتشر شده در مجله تغذیه بریتانیا نشان داد که افرادی که تحت رژیم غذایی کتو قرار گرفتند، در مقایسه با افرادی که دارای رژیم های غذایی کم چربی رایج بودند، به کاهش وزن پایدار و کنترل عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی بهتری رسیده اند. رژیم کتو با پروتئین بالا محتوای ۶۰% چربی، ۳۵% پروتئین و ۵% کربوهیدرات را تشکیل می دهد. در انواع رژیم کتوژنیک، افراد اغلب کتوز را با کتواسیدوز اشتباه میکنند. این رژیم یک رژیم محدود کننده است و بیشتر افراد پس از مدتی رژیم را رها میکنند و دوباره به وزن قبلی برگشته دچار اضافه وزن میشوند.

رژیم کتوژنیک آنلاین

پیروی از این نوع رژیم غذایی گرسنگی را کاهش داده و اشتها را کم می کند و بنابراین، در کاهش وزن میتواند مؤثر باشد. دکتر متخصص رژیم کتوژنیک انواع مختلفی از رژیم های کتو وجود دارد که رژیم اتکینز یکی از معروف ترین رژیم های زیر مجموعه کتوژنیک است، در رژیم اتکینز محدودیتی در دریافت کالری نداریم اما میزان کربوهیدرات به ۱۰ تا ۲۰ گرم در طول روز کاهش میابد. محدودیت کالری که در رژیم کتو رخ میده ناشی از عدم تمایل خودتون به مصرف بیشتر غذا هست، در واقع اگه اشتهای شما بیش از اندازه باشه و نتونید به هیچ وجه جلوی خوردن خودتون رو بگیرید اینجا مجبور به محدودیت کالری دریافتی شما هستیم. متخصص رژیم کتوژنیک این روش ممکن است بدن شما را به سمت سوزاندن چربی بیشتر قبل از اینکه رژیم کتوژنیک را بهطور کامل شروع کنید، سوق دهد. اساس رژیم کتوژنیک این است که فرد کالری بیشتری را از پروتئین و چربی به دست آورده و کربوهیدرات کمتری را دریافت نماید. رژیم آنلاین کتوژنیک چنانچه از قبل برنامهی غذایی یک هفته خود را مشخص کرده باشید، در طول هفته راحتتر میدانید که چه غذاهایی جزو برنامه شما است و در زمانتان صرفهجویی میشود. دریافت رژیم کتوژنیک انلاین البته با توجه به تاثیر شگفتانگیز این رژیم غذایی بر کاهش وزن، افرادی که شرایط جسمانی خاصی ندارند براحتی میتوانند از کتوژنیک پیروی کنند. برخی از سسها: سس کباب، خردل، سس تریاکی، کچاپ و … بر اساس برخی از گزارشها، عوارضی که از رژیم غذایی کتو مشاهده شده است، اغلب به عنوان آنفلوانزا بوده است. همچنین پروتئین برخی از این رژیم است. عوارض رژیم کتوژنیک را جدی بگیرید و قبل از شروع با متخصص تغذیه صحبت کنید.

اگر با خواندن ممنوعیات این رژیم همچنان علاقه دارید از آن استفاده کنید به شما پیشنهاد میکنیم فواید و عوارض رژیم کتوژنیک را نیز در نظر بگیرید. از عوارض آن میتوان به یبوست، کاهش قند خون یا سوء هاضمه اشاره نمود. یک مطالعه کوچک بر روی خانمهای مبتلابه دیابت نوع 2 نشان داد که آن دسته از افراد که از رژیم غذایی کتوژنیک برای 90 روز پیروی کردند، بهطور قابل توجهی سطح هموگلوبین A1C آنها کاهش پیدا نمود که معیاری برای مدیریت طولانیمدت قند خون است.

رژیم لاغری کتوژنیک یا به طور خلاصه کتو یک روش و سبک برای غذا خوردن است که در آن مصرف کربوهیدرات کاهش یافته و مصرف چربی افزایش مییابد. هندوانه: هندوانه یک میوه آبدار است که میتوان آن را در در این رژیم وارد نمود. بایستی مصرف کربوهیدرات های قابل هضم را به ۲۰ گرم در روز و یا حتی کمتر محدود کنیم که در این میان چون فیبر ها قابل هضم نیستند نیازی به مصرف محدود ندارند، بلکه می توانند به انجام کتوز نیز کمک کنند.

من مشکلات مربوط به هضم و اسهال دارم. اما به جز این موارد می توانید از کره یا روغن نارگیل هم برای پخت و پز استفاده کنید یا مقدار زیادی روغن زیتون به سالادتان اضافه کنید. این روغن حاوی اسید اولئیک است که نوعی چربی غیر اشباع می باشد. مکمل روغن MCT یا کتونها میتواند به شما کمک نماید. چرا که مصرف بسیار بالای پروتئین میتواند سطح انسولین را افزایش و سطح کتونها را کاهش دهد.

با این کار نه تنها مشکل کمتری خواهد داشت بلکه طول عمر نیز افزایش مییابد. این افراد علاوه بر کاهش وزن، بهبود و مدیریت قند خون را تجربه نموده و در طول این دوره میزان مصرف داروهای دیابت در آنها کاهش پیدا کرد. انواع رژیم کتوژنیک برای افرادی که به دنبال کاهش وزن، بهبود دیابت و سلامت متابولیک خود هستند، بسیار مفید است.

بیماری پارکینسون: اگرچه تحقیقات بیشتری درباره تأثیر انواع رژیم کتوژنیک در بهبود پارکینسون نیاز است با این حال، یک مطالعه نشان داد که این رژیم غذایی میتواند به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک نماید. سرطان: این رژیم غذایی در حال حاضر میتواند به عنوان یک کمککننده در درمان سرطان به دلیل کاهش سرعت رشد تومور محسوب شود.

رژیم غذایی کتوژنیک در واقع به عنوان ابزاری برای درمان بیماریهای عصبی مانند صرع میباشد. آیا میتوانم با رژیم غذایی کتوژنیک عضله سازی هم داشته باشم؟ آیا این رژیم ممکن است باعث کاهش عضله شود؟ در ضمن، طبق مطالعهای، افرادی که به مدت سه ماه رژیم کتو میگیرند، در مقایسه با افرادی که از رژیمهای لاغری دیگر تبعیت میکنند، همان میزان وزن کم می کنند و حجم عضله از دست میدهند.

۳- میزان کاهش وزن در رژیم کتو چقدر است؟ این نوع رژیم اگرچه منجر به کاهش وزن موقت می شود اما علاوه بر برگشت پذیر بودن وزن شما در آینده، منجر به عوارض دیگری در سیستم بدن شما خواهد شد. رژیم پالئو بر خوردن غذاهای فرآوری نشده تأکید دارد ، رژیم کتوژنیک این به معنای حذف نان، غلات و حبوبات و خوردن یک رژیم غذایی با پروتئین بالا است اما رژیم کتو بر دستیابی به یک رژیم کم کربوهیدرات و پرچرب برای دستیابی به حالت چربی سوزی معروف به کتوز تأکید دارد.

رژیم غذایی کتو برای افرادی که به دنبال افزایش حجم عضلات هستند کمتر توصیه میگردد. کربوهیدرات دوره ای، مصرف کربوهیدرات شما را فقط در زمانهای درست و به مقدار درست افزایش می دهد (و بعضی اوقات کالری به طور کلی) که معمولا ۲-۳ بار در هفته باشد. اگر احساس کردید که به اندازه لازم کتوز پیشرفت نمی کند، می توانید از روزه داری به صورت متناوب استفاده کنید، بنابراین طبق برنامه می توانید در ۸ ساعت از روز از مواد غذایی استفاده کنید و ۱۶ ساعت دیگر را از خوردن غذا پرهیز کنید( می توانید وعده صبحانه را حذف کنید) بدین ترتیب سطح کتون در خون بیشتر می شود و وزن بیشتری کاهش می یابد.

رژیم کتوژنیک تاثیر زیادی در کاهش وزن و جلوگیری از انواع بیماری ها و مشکلات جسمی و روحی دارد. ولی دقت کنید که این توصیهها به یک رژیم غذایی سالم برای کاهش وزن منجر نمیشوند. دلایل متعددی وجود دارد که رژیم غذایی کتوژنیک نسبت به یک رژیم کم چربی بهتر است، از جمله افزایش پروتئین دریافتی، که مزایایی فراوانی دارد.

کافئین میتواند مزایایی برای حفظ انرژی بدن، کاهش چربی و عملکرد صحیح بدن داشته باشد. کراتین مزایای متعددی برای سلامتی و عملکرد بدن دارد. اما پروتئین بیشتری دارد. پروتئین در رژیم کتوژنیک حدود ۲۰ درصد و کربوهیدرات فقط ۵ درصد انرژی مورد نیاز فرد را تأمین می کنند. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم مانند کتوژنیک استاندارد است که فقط پروتئین بیشتری دارد.

این رژیم غذایی را رژیم کتوژنیک استاندارد یا SKD مینامند. یکی از دلایل موفق نبودن رژیم غذایی و لاغر نشدن، ورزش نکردن است! این شکل از رژیم کتوژنیک به فرد این امکان را میدهد که در هنگام تمرینات ورزشی کربوهیدرات بیشتری مصرف کند. ادرارم بوی میوه میدهد. همچنین نوعی دارو به نام “سدیم گلوکز کوترانسپورتر دو” وجود دارد که به عنوان مهارکننده برای افراد مبتلابه دیابت نوع ۲ تجویزشده و میتواند خطر “کتواسیدوز دیابتی” را افزایش دهد.

در این شرایط بدن سوخت دیگری رو به جای گلوکز در نظر میگیره. گزارش در ادامه می گوید که در حالی که این بیماری های مختلف به وضوح با هم فرق دارند، اما رژیم کتوژنیک به دلیل اثرات “عصبی حفاظتی” به نظر می رسد برای مشکلات عصبی بسیار موثر است. حتی منجر به تاخیر و کاهش رشد سلول های سرطانی می گردد. اگر زیاد مصرف شود، ممکن است سطح انسولین و کتون های پایین تر را کاهش دهد. این مکمل ممکن است برای بالا بردن سطح کتون بدن کمک نماید.

سندرم تخمدان پلیکیستیک: برنامه غذایی کتوژنیک میتواند به کاهش سطح انسولین کمک نماید. اگر میخواهید این رژیم غذایی را دنبال کنید، تا پایان مقاله همراه ما باشید. در رژیم غذایی کتوژنیک، سوزاندن چربیهای اضافی و انباشته بدون این که شخص احساس گرسنگی کند، انجام میشود. اگر دائماً احساس خستگی، ضعف و گرسنگی داشته باشم، چه کنم؟ چه کار میتوانم بکنم؟

در انواع رژیم کتوژنیک چه غذاهایی باید مصرف کنیم؟ ابتدا مصرف کربوهیدرات ها رو در برنامه تغذیه ای روزانه خود به حداقل برسونید. کتون مولکولی است که در در زمان کاهش مصرف قند، در کبد و در اثر مصرف چربی تولید میگردد. ممکن است بدن شما در حالت کامل کتوز قرار نگرفته یا چربی و کتون کافی در اختیار بدن نباشد.

در این صورت هم رژیم شما آسانتر حفظ میشود و هم به غذاهای دیگر کمتر توجه میکنید. غذاهای قندی: نوشابه های گازدار، آبمیوه، اسموتیها، کیک، بستنی، آبنبات و … سندرم متابولیسم، وضعیتی پیچیده است که باعث افزایش ریسک بروز بیماریهایی به مانند دیابت و همچنین مشکلات قلبی میشود. آیا این درست است؟ علاوه بر این ها، تخم مرغ باعث افزایش ترشح هورمون هایی می شود که احساس سیری را تقویت و قند خون را تنظیم می کنند.

وضعیت مذکور به دلیل افزایش اسیدیته خون خطرناک میباشد. علائم گزارش شده از آنفلوانزای کتوژنیک شامل اسهال، یبوست و استفراغ میباشد. این غذاها شامل سبزیجات غیرنشاسته ای هستند (کربوهیدرات موجود در کلم بروکلی بسیار متفاوت از کربوهیدرات موجود در نوشابه کولاست). منابع اصلی کربوهیدرات موجود در رژیم SKDشامل سبزیجات کم کربوهیدارت، آجیل، دانه ها و لبنیات پرچرب است.  دکتر روشن ضمیر متخصص تغذیه و رژیم درمانی آردایت رژیم لاغری سریع رژیم کتوژنیک سایت زیر: https://rdiet.ir/